
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 126 – 18/07/2010 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 2 

Sudan: Southern Sudanese Catholic radio marks first anniversary ................................ 3 
Gambia: Kerewan Community Radio Staff Trained On Good Governance ....................... 4 
Gambia: New FM Station Opens in Bwiam ................................................................. 4 
Angola: National Radio Opens Production Centre in Andulo .......................................... 5 
Somalia: GBC radio resumes operations .................................................................... 5 
Ghana: North Star Radio Station Attacked ................................................................. 5 
Uganda: Uganda's TV West, Bukedde TV and Radio Rupiny increase reach .................... 6 
Ethiopian television, radio agency striving to improve coverage ................................... 6 
Sudan: Southern Sudan authorities question radio director over news story .................. 7 
World: Call for entries for 2010 Kurt Schork Awards ................................................... 8 
Nigeria: Adamawa State labour leaders attack radio station, abduct presenter ............... 8 
Somali radio rejects Islamist ban of independence broadcasts ..................................... 8 
Sudan: Sudan's Miraya FM celebrates fourth anniversary ............................................ 9 
Madagascar: Don Bosco Radio: 14 years at the service of the truth and the youth ......... 9 
Somalia: Radio Shabelle Director - 'The Orders of Mo'allin Hashi Are Out of Tolerable" ... 10 
Uganda: Museveni Opens Lugwere Radio Station ...................................................... 10 
Sudan: Unamid, North Darfur State Radio Pledge Continued Cooperation ..................... 11 
Mauritania: Parliament allows private broadcasters ................................................... 11 
Africa/France: Radio France Internationale follows Hausa success with new Swahili service
 .......................................................................................................................... 11 
Africa/France: French radio begins Swahili service to 10 African countries on 5 July ...... 12 
Nigeria: Copyright - FG Orders Broadcast Stations to Pay Royalties ............................. 12 
Zambia: Breeze 89.3FM becomes a key regional player, mixing vernacular and English . 12 
Sudan: Radio Rumbek Report Physically Assaulted .................................................... 13 
Resource: Ten tips for editing audio ........................................................................ 14 
Burundi: China to build conference centre for RTNB ................................................... 14 
Sudan: Primary School Radio Programme in Lakes State to be Temporarily Halted ........ 14 
Burundi: Media regulator chief accuses radios of fanning ethnic hatred ........................ 15 
Madagascar: Situation of the Media in Madagascar - A RSF report ............................... 15 
Swaziland: State radio censors trade unions ............................................................. 16 
Gambia: Man, 38 Starts Local FM Station ................................................................. 16 
Rwanda: Rwandan media body to become public service broadcaster .......................... 16 
 

Nouvelles en français 

Ghana: La station de radio North Star est la cible d'attaques répétées ......................... 17 
Guinée : La radio locale de Mamou, au cœur de la promotion de l’éducation civique des 
populations .......................................................................................................... 17 
Guinée : Opération « FM Guinée 2010 » ................................................................... 18 
Guinée: La charte « FM Guinée 2010 » .................................................................... 18 



TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

Madagascar: Un journaliste inquiété pour une enquête sur du braconnage ................... 18 
Monde: Appel à candidatures pour l’attribution des prix Kurt-Schork 2010 du Journalisme 
international ......................................................................................................... 19 
Madagascar : Radio Don Bosco au service de la vérité et des jeunes depuis 14 ans ....... 19 
Rwanda : dans les radios, parler de sexe n'est plus un tabou ...................................... 20 
Côte d'Ivoire: Droit d’auteur : ONUCI FM paye plus de 168 millions de F au BURIDA ..... 21 
Côte d'Ivoire: Laurent Dona Fologo à propos de la diffusion des radios internationales en 
Fm ...................................................................................................................... 21 
Sénégal: La section Synpics de la radio Océan FM en conférence de presse .................. 22 
Sénégal: Sud FM un parcours de luttes .................................................................... 22 
Afrique: Bailleurs, ONG et radios communautaires africaines : quels enjeux ? ............... 23 
Togo : Radio Dawul, FM 88.7 de Bassar, une foudre s’est abattue sur les installations ... 23 
Algérie: Les salariés des radios algériennes envisagent de se mettre en grève .............. 23 
Burkina Faso: Conseil supérieur de la communication : 26 licences renouvelées pour la 
presse AV ............................................................................................................. 23 
Ressource: Dix conseils pour produire un montage audio ........................................... 24 
Cameroun: Le journaliste Pius Njawé meurt dans un accident de la route aux USA ........ 24 
Madagascar: Un rapport de RSF sur la situation des médias ....................................... 24 
 

 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
 
(Posted from 22/06/2010 to 18/07/2010) 
 

Africa/France: French radio begins Swahili service to 10 African countries on 5 July ...... 12 
Africa/France: Radio France Internationale follows Hausa success with new Swahili service
 .......................................................................................................................... 11 
Afrique: Bailleurs, ONG et radios communautaires africaines : quels enjeux ? ............... 23 
Algérie: Les salariés des radios algériennes envisagent de se mettre en grève .............. 23 
Angola: National Radio Opens Production Centre in Andulo .......................................... 5 
Burkina Faso: Conseil supérieur de la communication : 26 licences renouvelées pour la 

presse AV ............................................................................................................. 23 
Burundi: China to build conference centre for RTNB ................................................... 14 
Burundi: Media regulator chief accuses radios of fanning ethnic hatred ........................ 15 
Cameroun: Le journaliste Pius Njawé meurt dans un accident de la route aux USA ........ 24 
Côte d'Ivoire: Droit d’auteur : ONUCI FM paye plus de 168 millions de F au BURIDA ..... 21 
Côte d'Ivoire: Laurent Dona Fologo à propos de la diffusion des radios internationales en 
Fm ...................................................................................................................... 21 
Ethiopian television, radio agency striving to improve coverage ................................... 6 
Gambia: Kerewan Community Radio Staff Trained On Good Governance ....................... 4 
Gambia: Man, 38 Starts Local FM Station ................................................................. 16 
Gambia: New FM Station Opens in Bwiam ................................................................. 4 
Ghana: La station de radio North Star est la cible d'attaques répétées ......................... 17 
Ghana: North Star Radio Station Attacked ................................................................. 5 
Guinée : La radio locale de Mamou, au cœur de la promotion de l’éducation civique des 

populations .......................................................................................................... 17 
Guinée : Opération « FM Guinée 2010 » ................................................................... 18 
Guinée: La charte « FM Guinée 2010 » .................................................................... 18 
Madagascar : Radio Don Bosco au service de la vérité et des jeunes depuis 14 ans ....... 19 
Madagascar: Don Bosco Radio: 14 years at the service of the truth and the youth ......... 9 
Madagascar: Situation of the Media in Madagascar - A RSF report ............................... 15 
Madagascar: Un journaliste inquiété pour une enquête sur du braconnage ................... 18 
Madagascar: Un rapport de RSF sur la situation des médias ....................................... 24 
Mauritania: Parliament allows private broadcasters ................................................... 11 
Monde: Appel à candidatures pour l’attribution des prix Kurt-Schork 2010 du Journalisme 
international ......................................................................................................... 19 
Nigeria: Adamawa State labour leaders attack radio station, abduct presenter ............... 8 



TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

Nigeria: Copyright - FG Orders Broadcast Stations to Pay Royalties ............................. 12 
Resource: Ten tips for editing audio ........................................................................ 14 
Ressource: Dix conseils pour produire un montage audio ........................................... 24 
Rwanda : dans les radios, parler de sexe n'est plus un tabou ...................................... 20 
Rwanda: Rwandan media body to become public service broadcaster .......................... 16 
Sénégal: La section Synpics de la radio Océan FM en conférence de presse .................. 22 
Sénégal: Sud FM un parcours de luttes .................................................................... 22 
Somali radio rejects Islamist ban of independence broadcasts ..................................... 8 
Somalia: GBC radio resumes operations .................................................................... 5 
Somalia: Radio Shabelle Director - 'The Orders of Mo'allin Hashi Are Out of Tolerable" ... 10 
Sudan: Primary School Radio Programme in Lakes State to be Temporarily Halted ........ 14 
Sudan: Radio Rumbek Report Physically Assaulted .................................................... 13 
Sudan: Southern Sudan authorities question radio director over news story .................. 7 
Sudan: Southern Sudanese Catholic radio marks first anniversary ................................ 3 
Sudan: Sudan's Miraya FM celebrates fourth anniversary ............................................ 9 
Sudan: Unamid, North Darfur State Radio Pledge Continued Cooperation ..................... 11 
Swaziland: State radio censors trade unions ............................................................. 16 
Togo : Radio Dawul, FM 88.7 de Bassar, une foudre s’est abattue sur les installations ... 23 
Uganda: Museveni Opens Lugwere Radio Station ...................................................... 10 
Uganda: Uganda's TV West, Bukedde TV and Radio Rupiny increase reach .................... 6 
World: Call for entries for 2010 Kurt Schork Awards ................................................... 8 
Zambia: Breeze 89.3FM becomes a key regional player, mixing vernacular and English . 12 

 

News (Les nouvelles en français suivent) 

NEWS   FROM :   2010-06-22   [EN]  

Sudan: Southern Sudanese Catholic radio marks first anniversary  

The Catholic Diocese of Torit owned radio station in Eastern Equatoria State (EES), Radio 

Emmanuel 89 fm, on Saturday 19th June 2010 celebrated its first year of on-air broadcast. 
Fr Lounoi Santino is the Communication Coordinator for the Catholic Diocese of Torit, in Eastern 

Equatoria state. He told the Juba Post that the radio is a community based radio, established to 
enable communities to access information on current issues. He said radio Emmanuel 89 fm with 
its slogan, "The Voice of Peace", promotes peace and development. 
According to the Diocesan Communications coordinator, after the 2005 peace agreement in Sudan, 

the radio has been identified as one of the critical tools that can benefit communities during the 
post war period. Fr Lounoi said the Catholic Diocese of Torit owned radio station is located 3 
kilometers south of Torit town. 
The radio, under the establishment of Sudan Catholic Bishops Conference (SCBC) started its first 
on-air single testing on the 19th June, last year; has marked one full year on the airwaves. 
Fr Lounoi said the vision of Radio Emmanuel 89 fm is to become a vibrant and most listened to 
Radio Station that promotes peaceful coexistence between communities, and strive for integral 

human development. He added that the radio Emmanuel is a station with a strong emphasis on 
locally created and produced programmes, encourage creative expression and entertainment; 
promote true peace and reconciliation derived from the true gospel and human values. 
"Our overall goal is to be a voice that educates, unites, and avails information that leads to peace 
building and integral human development. We have specific objectives of Peace building, 
Community empowerment through information on critical issues, Civic education in view of the 

coming elections and referendum, and beyond 2011 and Integral human development both 

spiritual and material" the Diocesan Communications Coordinator stressed. 
According to the Director, Radio Emmanuel hopes to create a forum where people who do not have 
opportunity to have their voices heard, express their views. He added that communication is a rare 
and precious resource in a land where phones exist in a limited numbers and very few people can 
read and write, let alone getting access to newspapers. 
"Radio is a powerful and credible information and entertainment medium in most developing 

countries because it is affordable and accessible. Portable battery-operated radio sets are 
frequently brought to farms and other rural locations, even in the remotest parts of the diocese of 
Torit. This availability, gives radio the capacity of being heard by a large, diverse audience" Fr. 
Lounoi expressed. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3955


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

Programs like storytelling, drama, poetry recitals, proverbs, and music promoted on the radio 
appeal to rural audience and potentially influence them to follow and participate in a range of 

issues that include political exercises, peace, building, HIV/AIDS and other health programs. The 
use of FM radio also offers opportunities for interactive participation by the residents as community 
groups and institutions, including traditional leaders, religious groups, youth associations, men and 
women groups. 
Radio Emmanuel covers about 60 to 100 kilometers radius in directions. It reaches four counties of 
Eastern Equatoria State namely; Torit, Ikotos, Lafon and Budi. The signal also partially covers parts 

of Magwi County, Kapoeta South County, Kapoeta North Counties and a portion of Central 
Equatoria State areas of Lirya and Bungu. 
The Torit FM station broadcasts on 89 Megahertz and is part of Sudan Catholic Radio Network. 
Source: Juba Post (Khartoum), 21 Jun 2010; quoted by BBC Monitoring 22 June 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-22   [EN]  

Gambia: Kerewan Community Radio Staff Trained On Good Governance  

http://allafrica.com/stories/201006220293.html  

Staff of the Kerewan Community Radio and Board of Directors in Kerewan, North Bank Region, 
recently ended a-two- day training on the concept of good governance, with the objective of 
building understanding on the need to advocate and promote good governance at the grassroot 
level. 

The rationale behind training is to enable the board and the staff to know the importance of good 
governance and how the radio can be used to educate and enlighten the public on the importance 
of good governance. 
Speaking at the training session, the chairman of the Board of Directors of the Community Radio, 
Alhaji Fafanding Kinteh, chief of Lower Baddibou, commended the Community Driven Development 
Project (CDDP) for contributing immensely in enhancing the capacity of the community and board 
members of various local community- based organisations (CBOs) and institutions on the concept 

of good governance and public accountability. 
He noted that building the capacity of the staff and board of the Community Radio would greatly 
enhance and strengthen the cordial relations between them and the CDDP and it will also 
contribute in promoting the principles of good governance. He re-assured the CDDP of the boardÂ's 
fullest support in ensuring that the radio becomes more accountable to the public and also 
empower village development committees, ward development initiatives and ward councillors, 

among others. 
Ebrima Jammeh, the acting community development officer for North Bank Region, emphasised the 
need for the mass media to be steadfast in promoting good governance and decentralisation 
principles in the country, adding that most developing sub-saharan African countries have been 
striving to reduce poverty for decades now with relatively little or no improvement. 
"The CDDP's development objectives are to ensure that rural communities in partnership with local 
government authorities, plan, implement and maintain their priority social and economic 

investments," he added. He spoke at length on the importance of the media especially in 
promoting the CDDP's intervention initiatives. 
Source: The Daily Observer (Banjul), 21 June 2010; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-06-22   [EN]  

Gambia: New FM Station Opens in Bwiam  

http://allafrica.com/stories/201006220285.html  
A new FM station called 'Bwiam Community Radio Station' on Wednesday 16, June 2010, began 
operation in Bwiam, Foni Kansala. 
The station has a frequency covering the Western Region, Lower River Region and the North Bank 

Region, making it one of the best community radio stations in The Gambia. Many people have 
expressed their happiness over the establishment of the community radio in Bwiam. 

Saint Joseph Family Farms, who housed the station in collaboration with "Concern Universal" were 
also congratulated for establishing a radio station for the community of Bwiam and its 
surroundings. These two organisations have been doing a lot in the area of human development in 
the Western Region. Most of the FM stations in the country can only be tuned in Bwiam and its 
surroundings during the night and morning times. 
Even with that, the frequencies on which the stations operate often get jammed up with 

Senegalese stations. With the establishment of the Bwiam Community Radio, the people of Foni 
have nothing to worry in terms of entertainment, education and awareness creation among other 
development programmes. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3956
http://allafrica.com/stories/201006220293.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3957
http://allafrica.com/stories/201006220285.html


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

With an experienced staff including the likes of Yus B and DJ Lempa coupled with modern 
equipment installed at the station, it is expected that the communities in the area will enjoy both 

entertainment and educative programmes. 
Since it is an accepted fact that community development involves the empowering of local people 
through the provision of information and skills as well as the development of a community identity. 
The establishment of a community Radio in Bwiam will no doubt serve as a model in assisting the 
work of both public and voluntary organisations working in the non-profit community development 
sector. 

Source: The Daily Observer, 21 June 2010; quoted and distributed by allAFrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-06-22   [EN]  

Angola: National Radio Opens Production Centre in Andulo  

http://allafrica.com/stories/201006220008.html  

Andulo district in Bié province counts from Saturday with a production centre of the Angolan 
National Radio, with a transmission capacity of a radius of 70 kilometres. 
The centre will have a local programme of 3 hours and is to be in connection with Angola National 

Radio central studios during main news bulletin. 
Source: Angola Press Agency (Luanda), 20 June 2010; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-06-22   [EN]  

Somalia: GBC radio resumes operations  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/somalia-gbc-radio-resumes-operations  
GBC, an independent radio station in Mogadishu, resumed its operations today after two months of 
closure, officials said. The Hizbul Islam rebel group closed the radio station after they accused it of 
airing songs they banned from Mogadishu radio stations. The management of the radio said the 

Hizbul Islam group allowed them to operate after two months. 
The management added that the Islamist group had confused them with Radio Bar-Kulan, which 
used the FM position of GBC. Bar-Kulan radio, which is based in Nairobi, transmits its programmes 
through an FM station in Mogadishu and plays music and songs. 
Source: Mareeg Online, auoted by Media NBetwork Blog Radio Nethgerlanbds, 21 June 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-06-22   [EN]  

Ghana: North Star Radio Station Attacked  

http://allafrica.com/stories/201006220218.html  
The management of privately-owned North Star, a radio station in Tamale, capital of the Northern 
region of Ghana on June 9, 2010 suspended indefinitely members of the ruling National Democratic 
Congress (NDC) from participating in the station's programmes. 

According to the them, the suspension was to protect the station from frequent attacks by persons 
they believed to be sympathizers of the NDC. 
The director of North Star, Adams Cockra told Media Foundation for West Africa (MFWA) that the 
first attack occurred on June 8 after a newspaper review programme that discussed a 
demonstration by a faction in an ethnic conflict. 
Two royal families in Northern Ghana, the Abudu and Andani have been in a longstanding feud that 

has divided the two clans across the main political parties in Ghana. The North Star is owned by 
Alhaji Aliu Mahama, an Abudu and a former Vice President in Ghana during the last administration 
of Ex-President John Kufuor. 
Cockra alleged that the NDC panelist incited the Andanis against the station during the programme, 
a situation which led to an abrupt end of the programme. 
The assailants reportedly attacked the station again on June 9, resulting in destruction of the glass 

windows of the station. 

Reacting to the allegations, Tanko Computer, northern regional operations director of the NDC 
distanced the party from the attack, saying their party does not support violence. He said they had 
met with the station's management and would also conduct their own investigations into the 
matter. 
In an interview with the Metropolitan Police Commander, ASP Caesar Abanga, he confirmed the 
attack but said they were unable to blame any particular group because the complainants are not 
cooperating in the investigations. Cockra has, however, dismissed the assertion of the police. 

Source: Media Foundation for West Africa (Accra), 21 June 2010; quoted and distributed by 
allAfrica.com  

 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3959
http://allafrica.com/stories/201006220008.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3961
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/somalia-gbc-radio-resumes-operations
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3958
http://allafrica.com/stories/201006220218.html


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

NEWS   FROM :   2010-06-25   [EN]  

Uganda: Uganda's TV West, Bukedde TV and Radio Rupiny increase 

reach  

Signals of the Vision Group's television and radio stations across the country are to be enhanced 
following the acquisition of modern communication equipment. Chief executive officer Robert 

Kabushenga said the company had acquired three transmitters and other equipment to improve 
and extend the signal of Radio Rupiny in northern Uganda to Lango area; set up TV West in 
western Uganda and widen the Bukedde TV coverage. 
Radio Rupiny, whose reception since its inception last year had largely been in the Acholi sub-
region, will be boosted and extended to Lango by setting up a repeater booster station in Lira. 
The station that will operate on frequency 98.1FM will ensure clarity and entire coverage of the 
area, Kabushenga said. 

Programming on Radio Rupiny, which according to Synovate, is number one in the region just 
three months in business, will cater for both Acholi and Lango regions. 
"We received complaints from people in Lango and our decision to extend the radio's signal to 
Lango is in response to the complaints," Kabushenga explained. 

The installation of the transmitter in Lira is underway. 
"By the end of the week, Lira and Lango area should have its own frequency," Kabushenga said. 

This will be followed with a huge music gig in Lira to "celebrate the arrival of the radio station with 
big artistes, in style." 
TV West, which will broadcast in the four R's - Runyakore, Rutoro, Rukiga and Runyoro - is 
expected to go on air by July 30. 
"Installation starts immediately and it should be up and running by July 30," Kabushenga said. 
The Bukedde TV signal will be boosted by installing a more powerful transmitter in Kampala and 
another one in Masaka. 

"This will ensure a far bigger coverage and enhanced signal quality," Kabushenga said. 
The upgrade of the Bukedde TV transmitter will have a significant positive impact on the quality of 
the pictures, he added. 
The Vision Group owns several print and electronic platforms among them The New Vision, Sunday 
Vision, Saturday Vision, Bride and Groom, City Beat, Flair for Her, Orumuri, Etop, Rupiny, Bukedde, 
Bukedde Ku Saturday, Bukedde Ku Sunday and the Premiership magazine. 
Others are Vision Voice radio, Bukedde FM, Bukedde TV, Radio West, Etop Radio, Radio Rupiny, 

and soon TV West. 

Source: The New Vision website (Kampala°, 23 June 2010; quoted by BBC Monitoring 25 June 
2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-25   [EN]  

Ethiopian television, radio agency striving to improve coverage  

The Ethiopian Radio and Television Agency (ERTA) has said work on the installation of 54 television 
[TV], seven FM and medium wave and one digital radio relay stations is in progress. The 
installation will enable the agency to increase its radio coverage to 94.2 per cent from 62.4 per 
cent and television coverage to 86.4 per cent from 42.7 per cent. 
Work on the construction of 23 relay stations is being speeded up, according to executives of the 

agency. Most of the construction of the stations has been finalized. 
The agency said efforts are well under way to change its existing analogue services into digital 
ones. In a bid to expand its services globally, the agency is striving to reach Europe entirely, and 
while doing its level best to cover middle east and north Africa with Arabsat, and north and south 
America through Telestar. 
It is also exerting efforts to reach Middle East and southern African countries through Multi-Choice 

[South Africa-based pay TV] while trying to cover Australia with its TV service. 

Source: ENA website (Addis Ababa), 24 June 2010; quoted by BBC Monitoring 25 June 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-07-01   [EN]  
Burundi: Pro-government radio station’s disturbing comments  
http://fesmedia.org/african-media-news/detail/datum////burundi-pro-government-radio-stations-disturbing-comments/ 

Reporters Without Borders is astonished that the National Council for Communication (CNC), the 
media regulatory body, has ignored a joint letter it received on 8 June from local human rights and 
journalists’ organisations that condemned the very disturbing tone of pro-government Rema FM’s 

broadcasts in the tense run-up to the 28 June presidential election. 
“We are surprised by the CNC’s silence in response to the alert that it was sent by local journalists’ 
organisations,” Reporters Without Borders said. “Their request should be taken seriously as the 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3964
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3964
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3965
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3967
http://fesmedia.org/african-media-news/detail/datum/burundi-pro-government-radio-stations-disturbing-comments/


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

content of Rema FM’s broadcasts is grave and comparable to that of a hate media.” 
The press freedom organisation added: “Burundi is experiencing a period of instability marked by 

significant political unrest. The media regulatory body therefore has a duty to react and to severely 
sanction those responsible for these broadcasts.” 
Some of the privately-owned station’s broadcasts have contained very aggressive comments in the 
past few weeks. Reporters Without Borders has obtained recordings of some of these broadcasts. 
Here are some extracts: 
“The opposition political parties in Burundi are trying to destabilise the country and stir up the 

population,” a presenter said on 6 June. “They have no proof of the electoral fraud they are 
denouncing. They must stop denigrating the population, which continues to be the great judge of 
these elections.” The presenter then gave the names and addresses of people identified as 
members of the opposition. 
“Burundians had better keep their wits about them amid this criminal enterprise in order to avoid 
falling into the same disaster as in the past (...) A word to the wise is enough.” 
“The opposition parties seem to be getting ready to disrupt security by using their youth 

movements (...) The start of their dirty work has seen set for next Monday, 7 June.” 
In a broadcast on 8 June, the station’s journalists directly targeted the recently expelled Human 

Rights Watch representative in Burundi, accusing her of manipulating opposition leaders. “Human 
Rights Watch is represented in just one ubiquitous woman, who does not intend to let up in her 
schemes to implicate the leaders of the Burundian army and police in murders committed in our 
country (...) She does not intended to let up in her campaign of demonization (...) and is 
manipulating local NGO representatives and political opposition leaders (...) We must keep an eye 

on this matter.” 
The current political situation is extremely tense. President Pierre Nkurunziza is now the only 
candidate in the 28 June election as the 13 opposition candidates withdrew after claiming that the 
24 May municipal elections were marred by irregularities. See the previous release. 
Jean Ping, the chairperson of the African Union Commission, yesterday voiced concern about the 
recent political developments in Burundi while UN independent expert Akich Okola today said he 

feared that the presidential election could result in more human rights violations. 
Source: Reporters Without Borders (Paris), 25 June 2010, quoted by fesburundi 1 July 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-07-03   [EN]  

Sudan: Southern Sudan authorities question radio director over news 

story  

The Lakes State Director of Radio Good News FM89 owned by the Diocese of Rumbek (DoR) under 
the Catholic missionary, Fr Don Bosco Ochieng, was summoned by Lakes State top powerful 
authority on Wednesday [30 June] to verify a news story that was broadcasted one week ago on 
his radio station. 

The broadcasted story title was "criminals behind insecurity in Cueibet County". Lakes State 
Speaker, Hon John Marik Makur, Lakes State Commissioner of Police Brigadier Chol Alaak Ajak and 
the Governor Eng Chol Tong Mayay were hit by the story. The Cueibet Community in Khartoum 
protested against Ajras Al-Huriyyah Newspaper who quoted GOOD NEWS Radio in Rumbek at a 
wrong corner. 
Hon John Marik, said that "militias are different from gangers, gangers are individual people" the 
word militia is different, he explained that militias are an organize group which can be led by 

commanders under separate organizations, but gangers are killers who cannot be involved in the 
whole of Cuibet County. 
According to the clip statement by Brig. Alaak Ajak sound said that "actually there are criminals 
still having guns and they are escaping this disarmament they operate at night then target people 
and carry out cattle raids sometimes, they used technical situation. They used to come when 
security forces go far." During the meeting at the Governor's office, Hon. Marik presented the 

"Ajras Al-Huriyha" Newspaper, he read the article and translated the message into English. 

Hon Marik revealed that the Newspaper quotes Lakes Police Commissioner saying that Lakes State 
is serious to disarm what he called "individual militias" prevailing inside Cuibet County. Hon. Marik 
explained that the matter was of grave concern for the Cuibet Community in Khartoum who have 
had access to Ajras al-Huriyyah newspaper, written in Arabic Language and widely read in the 
North and in Juba. 
Over a telephone conversation between Radio Good News Director and Brig. Chol Alaak, on 

Wednesday morning, Bosco said that I received a telephone call from Police Commissioner after 
Police Officer just appeared in front of GOOD NEWS Radio premises requesting me to go to the 
office of the Police Commissioner for a talk. 
The Police Commissioner told Fr Don Bosco at his office that the News broadcasted regarding 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3969
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3969


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

Cuibet had been taken up by one of the leading Newspapers in the North, describing what he had 
called "criminals in Cuibet" as a "militia group" adding that this was revealed to him by Lakes 

Legislative Assembly Speaker, before Lakes State Governor. 
Hon Marik admitted that the Commissioner was misquoted by the Newspaper, explaining that there 
is a big difference between a ganger and a militia. However, Bosco was ordered to replay back the 
sound clip of the Police Commissioner Alaak Ajang in present of Lakes State Governor. The close - 
door heals talk between three powerful men and Radio Director resolved the crisis but no clear 
solution or promise given to protect Radio GOOD NEWS Fm89 premises from Security personnel 

interference. 
Furthermore, during the swearing in ceremony of Lakes State elected Governor Tong Mayay has 
promised that his term will cooperate with all media sectors on May 28th 2010 during swearing in 
ceremony, Governor Chol affirmed that "I will allow criticism in my government to be carryout by 
public and freedom of expression will be most grantee to be protected in my term in this state." 
Source: Khartoum Monitor ( Khartoum), 2 July 2010, quoted by BBC Monitoring 3 July 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-07-03   [EN]  

World: Call for entries for 2010 Kurt Schork Awards  

http://www.ksmfund.org/submission.html  
The Kurt Schork Awards in International Journalism celebrate freelance and local journalists who 
show great courage and commitment to reporting on controversial issues in a developing country 

or nation in transition. The deadline for applications is 13 July 2010. 
Two prizes of US$5,000 are up for grabs, one to a freelance journalist covering international news 
and the other to a local journalist - for stories that focus on conflict, human rights concerns, cross 
border issues, or any other issue of controversy. 
Funded by the Kurt Schork Memorial Fund and Reuters, the prizes honour Kurt Schork, a US 
freelance journalist who was killed in a military ambush while on assignment for Reuters in Sierra 
Leone in May 2000.  

Source: IFEX, 23 June 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-07-04   [EN]  

Nigeria: Adamawa State labour leaders attack radio station, abduct 
presenter  

Labour leaders in Adamawa State yesterday attacked the state-owned ABC Yola radio station, 
abducting a local presenter, Mallam Adamu Tanko popularly known as Katakore, over alleged 
inciting comments against labour unions on the current strike that entered its third week in the 
state. 
Angry labour leaders stormed the premises of the radio station along Hore Ladde layout in Yola and 

interrupted the transmission of "Taba-kidi Taba Karatu" programme being anchored by Katakore. 
The presenter was taken away while other staff that did not comply with the strike order were 
asked to leave the premises. 
Over 10 unions from the state civil service are involved in the strike which has grounded health 
and other government services for nearly three weeks. Reacting to the incident, Governor Murtala 
Nyako through his Principal Special Assistant on Media and Publicity Alh.Aminu Iyawa condemned 

the NLC's [Nigerian Labour Congress] action, saying government would not allow people to take 
laws into their own hands. He appealed to the leadership of the NLC in the state to see reasons in 
their demands, saying, "The labour leaders do not have power and authority to abduct or seal 
government premises, they have gone beyond civil liberty by taking laws into their hands, the 
government would not take it kindly with so ever is found wanting." 
State chairman of the NLC Comrade Dauda Buba denied that some deviant members were 

humiliated but assured, "No-going back until our demands are met which include re-instatement of 

sacked workers at the College of Legal Studies Yola." The National Broadcasting Commission (NBC) 
recently cautioned ABC-Yola for flouting broadcasting code by airing "Taba kidi". The presenter of 
the programme was reported to have used the programme to settle political scores.  
Source: Daily Trust website (Abuja), 30 June 2010; quoted by BBC Monitoring 2 July 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-04   [EN]  

Somali radio rejects Islamist ban of independence broadcasts 

Excerpt from report by Somalia's private commercial Radio Shabeelle on 1 July 
[Presenter] The management of Shabeelle Media Network has rejected an order issued by Hisb al-
Islam group, which on Wednesday announced a ban on the celebration of Somali independence day 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3971
http://www.ksmfund.org/submission.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3972
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3972
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3973


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

[1 July]. Reporter Muhammad Ali Ahmad Roraye and Muhammad Abdi Nahar. 
[Reporter Roraye] The management of Radio Shabeelle in Mogadishu has spoken about the order 

by Hisb al-Islam governor in Banaadir Region, Ma'alin Hashi, banning radios in Mogadishu from 
broadcasting Somalia's 50th independence anniversary. 
Poet Abdullahi Husayn Gure, the director of Radio Shabeelle, has rejected the order issued by the 
Hisb al-Islam official, saying that the station had implemented previous orders issued by the same 
group. He, however, said that the new order is aimed at destroying the name and the history of 
Somalia. The director of Radio Shabeelle said that the station will not adhere to the latest decree 

issued by Ma'alin Hashi. 
[Director] The series of decrees issued by Ma'alin Hashi have reached a stage where it cannot be 
implemented. He had earlier on issued decrees and we implemented them as they were. However, 
the latest order issued by Ma'alin Hashi, states that no radio can talk about 1st July [the 
independence day]. The day is a historical one for the Somali people, this is the day when the 
Somali people got liberated from the colonial governments and it is also a day the Somali people 
need to thank God for removing the colonial governments from the country. Therefore, we regard 

the ban of broadcasting 1st July as an order aimed at destroying the name and the history of the 
Somali people. Therefore, [Shabeelle] as a Somali media outlet, we reject the implementation of 

this order. If we [Shabeelle] have rejected the latest order issued by Ma'alin Hashi, we 
automatically reject the previous ones too. 
[Reporter] Radio Shabeelle has resumed using its signature tunes for its news and other 
programmes this morning. Radio Shabeelle becomes the first station in Mogadishu to mark the 
Somali independence day. Radio Shabeelle has been operating without news signature tunes for a 

period of three months following an order issued by Hisb al-Islam administration in Baanadir 
Region on 13 April [banning radios from playing music]. The re-use of trademark news and 
programme signature tunes by Radio Shabeelle came as a surprise to many people listening to it 
this morning. The re-use of signature tunes by Radio Shabeelle comes at a time when Somali 
people are celebrating the 50 anniversary when southern Somalia got independence and united 
with northern Somalia [presently Somaliland]. The station started it's programme this morning 

with a [Somali] song called "It is a new and bright dawn", since today is new morning for the 
Somali people. 
[Radio Shabeelle recently relocated from Mogadishu's main Bakaaraha market, which is controlled 
by Hisb al-Islam, to an area near the airport controlled by the government and African Union 
peacekeepers] 
Source: Radio Shabeelle (Mogadishu), in Somali 1 July 2010, translated and quoted by BBC 
Monitoring 2 July 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-04   [EN]  

Sudan: Sudan's Miraya FM celebrates fourth anniversary  

Wednesday, the 30th of June is the fourth anniversary of Radio Miraya. Radio's administration 
promised to continue functioning with professionalism and credibility and to reflect the country's 

diversity. 
Mr Claude Cirile, the chief of radio, said that the challenge facing Miraya is the coverage of the 
upcoming referendum process. 
Meanwhile, the editor-in-chief of Khartoum Monitor Daily Alfred Taban, gave remarks on Miraya's 
coverage. 
Source: Miraya FM website (Juba), 30 June 2010; quoted by BBC Monitoring 2 July 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-04   [EN]  

Madagascar: Don Bosco Radio: 14 years at the service of the truth and 
the youth  

http://www.fides.org/aree/news/newsdet.php?idnews=26999&lan=eng  
“We are one of the most popularly heard radio stations in the capital, as our listeners consider us a 
reliable news source,” says Fr. Luca Treglia, Director of Don Bosco Radio in Antananarivo, the 
capital of Madagascar.  
“Our station just recently celebrated its 14th anniversary, having started on the air June 27, 1996. 
We started off with a team of 20 and our radio now has a staff of 30. From the beginning, we 
wanted to form a staff of young people, directly trained by us, according to the specific vocation of 

the Salesians, inspired by the teachings of Don Bosco.  
Over the course of these 14 years, we have not only trained the staff of Don Bosco Radio, but 
several hundred other young people who have gone on to work in other places. Over 50 percent of 
our students work in the area of mass media, in newspapers, radio stations, and television 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3974
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3975
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3975
http://www.fides.org/aree/news/newsdet.php?idnews=26999&lan=eng


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

stations,” Fr. Treglia tells Fides.  
“Don Bosco Radio airs in the capital and other areas through 4 stations, 2 in the east, 1 in the 

west, and 1 in the south of the island, which retransmit the entire program. Together with the 
Bishops' Conference of Madagascar, we have created a network of Catholic radio stations, 
consisting of twenty stations covering almost the entire national territory. The Catholic radio 
network broadcasts several programs from Don Bosco Radio, such as the radio news, several 
programs on religious themes, and live airing of special occasions such as, for example, the 
installment of a bishop," said the Director of Don Bosco Radio. "Most of the staff of the local 

Catholic radio stations, from reporters to technicians, are trained by us."  
"Thanks to the enthusiasm and professionalism of those working to transmit quality programs 24 
hours a day, seven days a week, Don Bosco Radio is one of the most heard stations in the capital. 
According to statistics from 2009, every day about 400,000 people in Antananarivo listen to our 
radio," says Fr. Treglia.  
The management and staff of the radio do not sit with their arms crossed and they are now 
preparing for the next challenge: starting a television station. "We got government permission to 

launch our own TV channel, but we're still closely evaluating the economic and logistical issues, as 
well as content. It will take some time before going on air, but we are confident that with God's 

help, one day our television station will come about," concluded Fr. Treglia.  
Source: Agenzia Fides (Rome), 01 July 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-04   [EN]  

Somalia: Radio Shabelle Director - 'The Orders of Mo'allin Hashi Are Out 

of Tolerable"  

http://allafrica.com/stories/201007010664.html  
The administration of Shabelle radio has Thursday boycotted an order from Mo'allin Hashi, the 

governor of Hizbul Islam who said that the local FM radios could not celebrate the 1st July, a great 
independence day for all the Somali people. 
Mo'allin Hashi Farah, the governor of Hizbul Islam organization had held press conference for the 
Somali journalists in the Somali capital yesterday and said that all the local FM radios in the capital 
couldn't not take part the commemoration of the Independence Day of Somalia 1st July. 
Osman Abdullahi Gure, the director Shabelle radio said that the order of Hizbul Islam could not be 
tolerated adding that they would not take such order suggested for the journalists and refused the 

radios not to celebrate the National Day. 

The radio had returned all symbols and music of the their news, programs and songs and Shabelle 
became the first radio that celebrated the 1st July courageously 3 months after Shabelle took the 
order of the organization of Hizbul Islam that was issued on 13th April 2010 which was conducted 
by all radios except Radio Mogadishu for the TFG and Barkulan in the east of Africa. 
The return of Shabelle radio comes simultaneously for the 50th anniversary of the National Day for 

the Somali people in and out of the country which is while the southern and northern regions of 
Somalia took their independence from Britain and Italia and united. 
The radio was started a well known song that is one of the national Somali songs on Thursday 
morning "Waa baa baryey Bilicsan" that means "New, beautiful morning has come" and it was not 
what the people of Mogadishu expecting to happen or from the administration of Shabelle radio. 
Most of the people in Mogadishu had greatly welcomed the courageous step taken by the 
administration of Shabelle Media Network and urging them to continue their work. 

Lastly, the administration of Shabelle Media Network had insisted that they would not tolerate 
orders and the pressure against the media from Mo'allin Hashi, the governor of Hizbul Islam 
organization asserting that they would be impartial or middle media that would work for the Somali 
society. 
Source: Shabelle Media Network (Mogadishu), 1 July 2010; quaoted and distributed by 
allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-07-04   [EN]  

Uganda: Museveni Opens Lugwere Radio Station  

http://allafrica.com/stories/201007010077.html  
President Yoweri Museveni has opened a radio station which will broadcast in Lugwere in Budaka 
district. 

The President called on the residents to use the station to sensitise the population on government 
programmes like Prosperity-for-All. 
The proprietor of the station is Eng. Canon Jonathan Mwedde. 
Museveni, who was in Budaka on Tuesday to promote the anti-poverty programme, laid the 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3977
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3977
http://allafrica.com/stories/201007010664.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3978
http://allafrica.com/stories/201007010077.html


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

foundation stone for the district administration block. 
He planted a memorial tree to emphasise the importance of environment conservation. [...] 

Full report and source: New Vision, 30 June 2010; distributed and quoted by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-07-04   [EN]  

Sudan: Unamid, North Darfur State Radio Pledge Continued Cooperation  

http://allafrica.com/stories/201006301017.html  

In a continuation of its support to the North Darfur Radio and Television Corporation, the Radio unit 
of UNAMID's Communication and Public Information Division today handed over a range of radio 
equipment in a ceremony held at the Mission's headquarters in El Fasher, North Darfur. 
The equipment, which includes an audio mixer, amplifier and power supply, was provided as part of 
a long-term loan aimed at improving the broadcasting capabilities of the state's sole radio station. 
The corporation's Director, Mr. Mohamed Tarjok expressed his gratitude and praised the close 

relationship with UNAMID. He also promised to accelerate the incorporation of weekly UNAMID 
programmes on the state's airwaves and assist in the provision of a UNAMID broadcasting license, 
as had been decided at the eighth meeting of the AU/UN/UNAMID tripartite mechanism in May this 

year. 
UNAMID has also helped rebuild an AM transmitter tower in El Fasher and provided training on the 
use of the tower's new equipment. 
Source: United Nations-African Union Mission in Darfur, 30 June 2010; disdtributed and quoted by 

allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-07-05   [EN]  

Mauritania: Parliament allows private broadcasters  

Mauritania's parliament has approved the opening of the country's fledgling broadcasting sector to 

private channels, but opposition MPs said the aim was to increase media controls, parliamentary 
sources said Friday. 
Currently there are two public television channels in the north African country, plus two private 
stations which can only broadcast online, and two public radio stations. 
Under the new law, which was approved Thursday, channels would require government approval to 
broadcast, majority MP Sidy Mohamed Ould Maham told AFP. 
This provision was denounced by the opposition as an attempt by President Mohamed Ould Abdel 

Aziz to control the media, opposition MP Moustapha Ould Bedredine told AFP. 
Majority MPs said strict broadcasting controls were necessary in a country with a low literacy rate 
and serious social problems. 
Source: AFP news agency (Paris), 2 July 2010; quoted by BBC Monitoring 5 July 2010 

 
NEWS   FROM :   2010-07-06   [EN]  

Africa/France: Radio France Internationale follows Hausa success with 
new Swahili service  

Paris, 5 July 2010: Radio France Internationale (RFI) began broadcasting programmes in Swahili in 

10 African countries on Monday [5 July], with two hours of programming a day, said a statement 
from the state-owned radio. 
RFI will broadcast these programmes in Mombasa (105.5 FM) and Nairobi (89.9FM) in Kenya, in 
Dar-es-Salaam, Tanzania (94.6 FM), in Kampala, Uganda (93.7FM), in Manga, Burundi (103.7FM) 
and ultimately in southern Rwanda (92.1FM).  
Some programmes in Swahili will also go on in Democratic Republic of Congo, Zambia, southern 
Sudan, Madagascar and Comoros. 

The programmes include news, sports and music magazines and a daily interactive programme. 
They are made by a team of nine in Dar-es-Salaam together with David Coffey, head of the RFI 
Swahili Service. RFI-Ki-Swahili goes out from 0430-0500, 0530-0600 and 1500-1600 gmt. 
The start-up comes, RFI said, "in a context of growing audiences on the African continent" - which 
accounts for 85 per cent of RFI's audience - with "listener numbers up more than 200,000 in 2009" 
and "the success of RFI in Hausa", in which broadcasts began three years ago. 
[Passage omitted: Statistics on Swahili in Africa]  

Source: AFP news agency (Paris), in French 5 July 2010; translated and quoted by BBC Monitoring 
6 July 2010  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3980
http://allafrica.com/stories/201006301017.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3981
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3984
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3984


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

NEWS   FROM :   2010-07-06   [EN]  

Africa/France: French radio begins Swahili service to 10 African 

countries on 5 July  

[Presenter] Radio France Internationale [RFI] begins broadcasting in Swahili to 10 countries in 
Africa this morning. The RFI team of 10 people is based in Dar-es-Salaam, Tanzania. Programming 

will contain African and international news as well as press reviews and sports. The new head of 
RFI's Africa Service, David Coffey, has more:  
[Coffey] In our morning broadcast we have two half-hour slots, the first half-hour slot will be more 
Africa-centric with international news followed by sports. We have daily magazines programmes 
which last about 10 minutes, ranging from environment to politics to knowing-your-rights, covering 
legal issues here in Africa and then for our second programme we are going for more international 
and then more on Africa. We really want to bring international news, especially as the local radio 

stations are very very local news. The news is very colloquial and we are trying to bring in an 
international angle, with our course an East Africa interest to it, but we also have to control the 
Obama fever that has obviously swept the region which can be [words indistinct] but we are really 
looking into events that are happening across the globe for our second programme and of course 

for our afternoon programme at 1500 hrs gmt. So we are really trying to bring the world into the 
local FM's here and with our FM relays across the region. 

[Presenter] that was our former colleague at the morning service, and new head of the Swahili 
service in Dar-es-Salaam, David Coffey.  
The Swahili service broadcasts are at 0430 and 0530 hrs universal time and in the afternoon from 
1500-1600 hrs universal time. 
Source: Radio France Internationale (Paris), in English 5 July 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 6 July 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-07   [EN]  

Nigeria: Copyright - FG Orders Broadcast Stations to Pay Royalties  

http://www.thisdayonline.com/nview.php?id=177617  
Federal Government yesterday asked broadcast stations across the country to henceforth 
commence payment of royalties to the Copyright Society of Nigeria (CSN) as part of efforts to 

address the problem of piracy. 
The directive was handed down to the operators by the Minister of Information and 

Communication, Prof. Dora Akunyili, during a meeting with agencies charged with the officials of 
the Nigerian Copyright Commission (NCC), Nigerian Broadcast Commission (NBC), Nigerian Film 
Corporation (NFC) and Nigeria Film and Video Censorship Board (NFVCB) in Abuja. 
The agencies had met with the Minister to intimate her of a joint initiative being mapped out to 
fight piracy in the country. 

While commending the agencies for their plan to work together, Akunyili urge them to submit a 
strategy framework for the development of a national broadcast content standard which will help to 
improve the quality and professionalism of the sector. 
Akunyili, while expressing concern over complaints of non-payment of royalties on music played by 
broadcast stations as mandated by law, said henceforth all broadcast stations in the country should 
endeavour to pay royalties to the copyright society of Nigeria. 

Source: This Day website (Lagos), 6 July 2010; quoted by BBC Monitoring 7 July 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-12   [EN]  

Zambia: Breeze 89.3FM becomes a key regional player, mixing 
vernacular and English  

In countries that have liberalised their airwaves, radio has become one of the most crowded 
sectors. Some countries have well over 100 radio stations. The stars of this upsurge have been 
vernacular radio stations that broadcast in local languages, often on a local or regional basis. In 
this issue Russell Southwood talks to Mike Daka, founder and Director of Breeze 89.3FM who has 
managed to carve himself a commercial niche in the Eastern Province of Zambia. 

Mike Daka, founder and Director of Zambia's Breeze 89.3FM started the radio station shortly after 
Zambia liberalised its air waves: "Two things happened. I begun to not quite understand what the 
value of my journalistic work was in the late 1990s and by that time, I'd done close to 30 years in 
journalism. So I had to try and figure out what to next.  
"Then the Government liberalised the airwaves and individuals and organisations could apply for 
licences. I was running a media training scheme in Lusaka which was not only training people but 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3985
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3985
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3989
http://www.thisdayonline.com/nview.php?id=177617
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3993
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3993


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

preparing a new generation to set up broadcast stations. So I thought, if I can help others do it, 
why not set up on my own?" 

Daka chose, his own home town Chipata, the capital of Zambia Eastern Province which borders 
Malawi. But since his parents had left it for the capital Lusaka in the 1940s, Daka had to spend 
some time getting to know the place. 
The process of launching Breeze 89.3FM was started in 2002 with an audience survey that looked 
at listening patterns and needs not serviced. This was followed by a feasibility study to investigate 
who would pay for the station. 

What the audience survey discovered was that Zambia's Government broadcaster was running 
programmes in the local language of the region twice a week for two hours. Obviously this meant 
that only those who could understand English well could listen to radio throughout the week. So 
this provided an opening for the new station. In addition, there was (and still is) a Catholic radio 
station which was being used to evangelise the population. 
The audience survey also found at that people wanted what Daka calls "development information 
confronting the people" on subjects like hygiene, health and agriculture. For example, local pea 

farmers wanted to know to get better yields and everyone wanted to know how to combat common 
diseases like malaria. They also wanted to know what to do about deforested areas that were 

causing flooding. 
The radio station, which now has a staff of 26 people, transmits in the local language Linyanja and 
in English, as people in urban areas are more likely to speak the latter. The mix is 50/50 during the 
week and 70/30 in favour of Linyanja on the weekends. Being close to Zambia's borders, the signal 
reaches not only the Eastern Province but also parts of Malawi and Mozambique. 

The programme format is a mixture of talk and music but Daka tries to make sure that it is not too 
overwhelmed with talk. He has also introduced an African storytelling format that makes use of his 
oldest staff member. He not only tells the stories but also explains the idioms within them. On air, 
he's known as Gogo (Grandfather) Breeze: Listeners write in and ask him questions. The station 
collects information from the 8 districts it covers and the levels of interaction between staff and 
listeners is very high. Daka seeks to demystify radio and encourages people to come and see the 

station on air:”They want to visit when they come to Chipata and there is an open door policy. 
They are welcomed.” 
In audience terms, the station has a population of 1.4 million people in Eastern Province it can talk 
to. Daka estimates that his listenership is probably around 800,000. However, it's not possible to 
count listeners in north west Malawi and north east Mozambique or in two of Zambia's 
neighbouring provinces which also get the signal. 
The focus on interacting with its audience and understanding them has paid off in terms of 

advertising: "we've created a level of advertising at the lowest level. Ordinary people pay for 
announcements: births, deaths and marriages. We've also created a rate level for small-scale 
businesses in the townships and the villages: people selling groceries in the market, hair salons, 
restaurants and bars. It's all fairly reasonably priced." 
In addition, there are also multinationals with local offices, companies that support agriculture, 
banks, insurance and microfinance companies. NGOs and local government pay for public service 
announcements and information programmes. For example, the FAO has a contract with them to 

produce information for farmers. There also the national cellphone companies from Lusaka who run 
ads and sponsor programmes five days a week. 
Breeze 89.3FM has five potential competitors: the Catholic radio station, 3 community radio 
stations and the Government's national radio station. The latter has improved its programming and 
is now broadcasting in the vernacular language every day of the week. Daka believes that his 
listeners prefer local radio stations but that they do also listen to national news bulletins on the 

Government radio station: "We think that the local stations complement each other but we are 
definitely dominant in our region. Before we set up, the national broadcaster in Malawi was listened 
to a lot. Very few in our coverage area now listen to it. They listen to us." 
Source: Balancing Act, Broadcast, film and convergence, Newsletter, 08 July 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-07-12   [EN]  

Sudan: Radio Rumbek Report Physically Assaulted  

A Radio reporter was last night physically assaulted by a group of men, allegedly soldiers involved 
in disarmament in Rumbek Township. 
John Ciec Dut works with Radio Rumbek, 98FM. He shared with Good News Radio reporter about 
his experience with soldiers last night when he was returning home from the radio station.  
Mr. Ciec said that the incident happened around 9.30pm, between Rumbek Police Headquarters 

and Holy Family Cathedral, some 2Km West of Rumbek town on Rumbek – Wau road. 
Mr. Ciec said that the soldiers faced him with a series of questions about his identity, including his 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3994


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

tribe, before torturing him physically using the tip of the gun.  
Mr. Ciec also said that the physical torture lasted 40minutes, adding that the soldiers wounded 

him. 
Mr. Ciec said that the soldiers robbed him of his mobile phone, 20 Sudanese Pounds, and 
demanded that he gives them Five Thousand Dollars, adding that the physical assault went on until 
he was rescued by two people he described as “soldiers from Bahr El Ghazal”.  
Mr. Ciec expressed concern for citizens who have to leave their place of work late, giving the 
example of those working in media houses and the hospital. He described the soldiers as 

irresponsible, adding that “they were drunk”. 
The Radio reporter appealed to the Government of Lakes State to offer security for its citizens, 
adding that many defenseless citizens have been unjustly tortured by soldiers.  
Mr. Ciec decried the process of disarmament that involves torture, explaining that the torture will 
dishearten the young generation to defend their country when needed. 
The forces involved in disarmament in Lakes State have usually employed brutal means, leaving 
victims wounded and the ordinary person in untold fear. However, some sources have revealed 

that criminals disguise themselves as soldiers, taking advantage of the ongoing disarmament to do 
crime. 

Source: Radio Good News (Rumbek), Communiqué, 05 July 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-07-12   [EN]  

Resource: Ten tips for editing audio  

http://www.communitymedia.org.za/alt-media-resources/95-lukes-top-ten-tips-for-recording-and-editing-audio  

This short article contains useful ideas for when recording audio, whether for podcasting or other 
uses. From wind, to software, to microphone technique, the author discusses issues that all 
journalists face. 
The article has some straightforward suggestions for ensuring that you collect good quality audio 
for broadcast. 

Source: Farm Radio Weekly, Issue 117, 28 June 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-15   [EN]  

Burundi: China to build conference centre for RTNB  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/burundi-china-to-build-conference-centre-for-rtnb  

China has pledged to construct an international conference center for Burundi in the compound of 

the state-run Radio Télévision Nationale du Burundi, RTNB. Speaking on Tuesday after touring 
different departments of the state-run media, Chinese Ambassador to Burundi Yu Xuzhong told 
reporters that the complex will also be equipped with translation tools. 
“We are going to talk to the management of the China CCTVF state-run radio and television and 
advocate twinship relations between CCTVF and RTNB,” Mr Yu said. 
RTNB Managing Director Chanel Nsabimbona thanked China for its support to the state-run media. 

He said the Chinese ambassador also pledged to replace the main relay transmitter installed at 
Manga hill, which is often out of order, to ensure Burundians can follow programmes of RTNB more 
smoothly. 
Source: Xinhua; quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 14 July 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-16   [EN]  

Sudan: Primary School Radio Programme in Lakes State to be 

Temporarily Halted  

The Primary School Radio program, “the Learning Village”, has been temporarily halted in Lakes 
State for this week due to the ongoing strike by some primary school teachers. 

The Learning Village radio lessons have been prepared by Southern Sudan Interactive Radio 
Instruction (SSIRI), a project of Education Development Centre (EDC) and the Department of 
Alternative Education Systems in the Ministry of Education, Science and Technology with funding 
from the United States Agency for International Development (USAID). 
Reec Deng Reec Amou is the Outreach Coordinator of Southern Sudan Interactive Radio Instruction 
program in Lakes State. 
Mr. Reec today (Wednesday) asked Good News Radio to suspend the broadcasting of the Learning 

Village programs till next Monday, explaining that the normal learning in most Primary Schools 
covered has been interrupted due to the ongoing strike by primary school teachers. 
Mr. Reec also said that the teachers in Rumbek East County have promised to resume teaching, 
adding that he is confident there will be normal learning by next week. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3996
http://www.communitymedia.org.za/alt-media-resources/95-lukes-top-ten-tips-for-recording-and-editing-audio
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3998
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/burundi-china-to-build-conference-centre-for-rtnb
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3999
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3999


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

The program outreach coordinator further said that the community was being served through the 
Learning Village Radio Program, adding that the radio programs broadcast by Good News Radio are 

appreciated. 
Mr. Reec further said that a plan is underway to have a training of teachers from Schools that have 
not been included in the Learning Village program, adding that he will be visiting the schools to 
register the teachers to help in the program. 
Comboni Primary School in Rumbek is one of the Schools left out in the program. Mr. Reec 
promised to meet with the School administration. 

Good News Radio started broadcasting Learning Village programs for primary school pupils in class 
1 and 2 on June 21st. The radio program will resume on Monday, July 19th with a repeat of Lesson 
16 for class 1 and class 2. 
Source: Radio Good News (Rumbek, Sudan), 14 July 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-16   [EN]  

Burundi: Media regulator chief accuses radios of fanning ethnic hatred  

The chairperson of the National Communication Council (CNC), Vestine Nahimana, held a press 

conference on 6 July where she expressed her dissatisfaction with the work done by the media 
working in synergy during the presidential election period. Nahimana likened all the radios working 
in Burundi to Rwanda's infamous RTLM (Radio Television Libre des Mille Collines) in the early 
nineties which stoked feelings of ethnic hatred in that country. 

Nahimana went on to say that had it not been for the grace of God, journalists would have been 
responsible for setting the country on fire and causing bloodshed during the campaign period. 
Nahimana rapped the radios for giving a lot of airtime to the protesting opposition parties which 
had decided to boycott the presidential elections. 
On the other hand, the Independent National Electoral Commission (CENI) expressed its 
satisfaction with the work done by journalists during the elections. The CENI vice-chair, Marguerite 
Bukuru, lauded the media on the work accomplished starting from the communal to the 

presidential elections. She even invited media professionals to work in the same way during future 
elections. 
Source: Net Press news agency (Bujumbura), in French 7 July 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring, 16 July 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-07-17   [EN]  

Madagascar: Situation of the Media in Madagascar - A RSF report  

http://www.ifex.org/madagascar/2010/07/14/disinformation_closures/  
Reporters Without Borders is today publishing a report on the role of the media in Madagascar's 
ongoing political crisis. Its release comes just days after the 50th anniversary of the independence 
of Madagascar, which is not one of the former French colonies to be invited to this year's Bastille 

Day celebrations on 14 July in Paris. 
Entitled "Closures, ransacking and disinformation - media at the heart of the crisis," the report 
looks at the attacks and arrests to which journalists and media have been subjected since 
December 2008, the characteristics of the country's media (including the polarisation, harassment 
and self-censorship) and the way the media are sometimes used as sources of propaganda and 
disinformation. 
The report also suggests ways for the transitional authorities to try to create a more healthy and 

positive environment for journalists in Madagascar, which fell 40 positions in the 2009 Reporters 
Without Borders press freedom index as a result of the many events affecting the media. 
The report is based on a fact-finding trip to Madagascar which Reporters Without Borders made 
from 15 to 20 March, during which it visited most of the news media in the capital, Antananarivo, 
and in Antsirabe (170 km south of the capital). 

Reporters Without Borders also met with then communication minister Nathalie Rabe, special 
presidential adviser for policy and communication Rolly Mercia, coordinator for the updating of the 

communication law Tsilavina Ralaindimby, the Madagascar Journalists Collective, members of the 
United Nations Development Programme, and several Antananarivo-based diplomats. 
In its conclusions, the report calls on the authorities to adopt a new communication law during the 
current transition, to support the principle of independent media regulation and to guarantee the 
protection of journalists against attacks and prison sentences. 
Reporters Without Borders also urges mediator Joachim Chissano to press each of the main 

movements involved in the crisis to give firm undertakings to respect press freedom; urges France 
to channel more of its assistance to the media; and urges Madagascar's journalists to respect the 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4000
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4002
http://www.ifex.org/madagascar/2010/07/14/disinformation_closures/


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

ethics of the profession and to abstain from propaganda, partisan positions and calls for violence.  
Source: Reporters Without Borders, 12 July 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-17   [EN]  

Swaziland: State radio censors trade unions  

http://fesmedia.org/african-media-news/detail/datum////swaziland-state-radio-censors-trade-unions/  

The Swaziland Broadcasting and Information Services (SBIS), a state radio broadcaster, has 

banned trade unions from accessing the radio station unless they have been sanctioned by the 
police. 
According to a new policy introduced by the radio station, trade unions are now banned from airing 
their announcements on radio unless these are accompanied by police approval. 
SBIS Deputy Director, Jerome Dlamini, told the local media that the policy was meant to avoid 
situations where the radio station might find itself broadcasting illegal meetings called by the 
unions. 

The policy has been condemned by Swaziland three main labour movements – the Swaziland 
Federation of Trade Unions (SFTU), the Swaziland Federation of Labour (SFL) and the Swaziland 

National Association of Teachers (SNAT). 
The unions join other civil society organizations including human rights NGOs and political 
formations which are also banned from accessing the state media including radio and TV. 
In a joint statement to the media and also copied to the MISA-Swaziland, the three unions labelled 
the policy as short-sighted and destructive to government’s intentions to promote a good name 

about Swaziland. They further said the policy was evidence that Swaziland had become a police 
state.  
Source: Fesmedia Africa, 06 July 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-17   [EN]  

Gambia: Man, 38 Starts Local FM Station  

http://allafrica.com/stories/201007080069.html  
Amadou Jallow,a 38- year-old man and a resident of Churchill's Town has invented a local FM 
station called Peace FM. The station operates on the frequency of 102.0. 
Jallow, who walked into the Daily Observer complex told these reporters that though he started 
transmission in 2009 it was not until 2010 that he gained a wider coverage within Churchill's Town. 

According to him, his reason for inventing the station is to respond to the needs of the society by 

educating, entertaining and informing the public of what happens in and around the world. 
He explained that the new station is manually operated with an antenna,a propeller which serves 
as the satellite and a radio tape. According to him, he uses 4 KK batteries to support the 
transmitter for the effective functioning of the station. 
He added that, he came up with this initiative not only to contribute to the socio-economic 
development of the country but also to supplement the efforts of His Excellency Sheikh Professor 

Alhaji Dr. Yahya AJJ Jammeh. In conclusion, he appealed to the government, the private sector, 
philanthropists, NGOs and individuals for their support in order to enable him update the 
equipment at the radio station and widen its coverage area. 
Source: The Daily Observer (Banjul), 7 July 2010; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-07-18   [EN]  

Rwanda: Rwandan media body to become public service broadcaster  

http://www.newtimes.co.rw  
The Rwanda Information Office (ORINFOR) has announced plans to become a public service 
broadcaster. 

This means that the institution will start running programmes, publications and new media outputs 
that are driven by public and not political interests. 

This was disclosed Thursday by Willy Rukundo the acting Director General of ORINFOR, during a 
workshop to validate the institution's new 5-year strategic and business plan at Hotel Le Printemps, 
Kigali. 
"This time our target is to take our services to the public, because we use their money - the 
taxpayer's money; we need to serve the public more," he explained, adding that the shift will make 
the institution serve as a bridge between the leaders and the led. 

Rukundo said the shift will enable the institution to serve the public more than it does today. 
Presently, ORINFOR programmes are largely dominated by central and local government officials. 
He added their plans involve re-branding the agency, by giving it a new name and a logo, which he 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4003
http://fesmedia.org/african-media-news/detail/datum/swaziland-state-radio-censors-trade-unions/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4004
http://allafrica.com/stories/201007080069.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4005
http://www.newtimes.co.rw/


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

says will help change its public image. 
Rukundo also said that, in the long run, ORINFOR plans to become self-sustaining, and thus will cut 

on its government reliance. 
According to Protais Musoni, the caretaker Minister of Information, described the new strategic and 
business plan as a "navigation tool that will guide us in the next five years, as we try to satisfy the 
needs of Rwandans and the rest of the world who want to know what is taking place in our 
country." 
Musoni urged ORINFOR to swim professionally in the waters of information dissemination and 

exchange if they want to remain relevant to their audiences, locally and internationally. 
Source: The New Times website (Kigali), 17 July 2010; quoted by BBC Monitoring 18 July 2010 

 

Nouvelles 

 
ALERT   FROM :   2010-06-22   [FR]  

Ghana: La station de radio North Star est la cible d'attaques répétées  

http://www.ifex.org/ghana/2010/06/21/north_star/fr/  

Le 9 juin 2010, la Direction de North Star, une station de radio indépendante basée à Tamale, la 
capitale de la région du Nord du Ghana, a interdit indéfiniment aux membres du parti au pouvoir, 
le National Democratic Congress (NDC), de participer aux programmes de la station. 
Selon la Direction, la décision de les suspendre a été prise en vue de protéger la station des 
attaques fréquentes menées par des personnes qui seraient des sympathisants du NDC. 
Le directeur de North Star, M. Adams Cockra, a confié à la Fondation pour les Médias en Afrique de 

l'Ouest (MFWA) que la première attaque a eu lieu le 8 juin après un programme de revue des 
journaux qui a discuté d'une manifestation organisée par l'une des factions du conflit. 
Deux familles royales au nord du Ghana, les Andani et les Abudu, sont impliquées dans une 
querelle qui a divisé les deux clans selon les orientations des partis politiques principaux du Ghana. 
La Radio North Star appartient à El hadj Aliu Mahama, un Abudu et ancien Vice-Président du Ghana 
lors de l'administration de M. John Kufuor. 
Cockra a prétendu que le panéliste du NDC a incité les Andani contre la station au cours du 

programme, ce qui a fait qu'ils ont dû mettre un terme brusque au programme. 
Le 9 juin, les assaillants auraient encore agressé et détruit les vitres de la station. 

En réactions aux allégations, M. Tanko Computer, directeur des opérations du NDC, a distancié le 
parti de l'attaque en disant que celui-ci ne soutient pas des actes de violence. Il a affirmé qu'il s'est 
entretenu avec la Direction de la station et qu'il mènerait sa propre enquête sur l'affaire. 
Lors d'un entretien avec le commandant de Police en charge de la métropole, le commissaire de 
Police adjoint Caesar Abanga, il a confirmé l'attaque mais a ajouté qu'il ne pouvait blâmer aucun 

groupe en particulier puisque les plaignants ne collaboraient pas avec la Police pour mener 
l'enquête à bien. Toutefois, Cockra a rejeté la position de la Police. 
Source: Fondation pour les Médias en Afrique de l’Ouest (Accra), 21 juin 2010; repris par IFEX  

 
NEWS   FROM :   2010-06-24   [FR]  

Guinée : La radio locale de Mamou, au cœur de la promotion de 

l’éducation civique des populations  

En prélude à l’organisation des premières élections présidentielles démocratiques et transparentes 
prévues pour le 27 juin, les radios partenaires du programme Informorac/Guinée s’impliquent, de 
façon significative, à l’éducation civique des citoyens à l’effet de contribuer à une transition apaisée 

dans le pays. 

Forte des expériences acquises, à la faveur des formations précédentes réalisées par 
Informorac/Guinée, la radio rurale locale de Mamou, a initié dans sa grille, voici un mois, une série 
d’émissions interactives visant à favoriser une large compréhension des enjeux liés à l’organisation 
des élections présidentielles. Loin d’être fortuite, une telle initiative s’explique par le fait que la 
région - réputée être cosmopolite et ville carrefour - est l’objet d’une convoitise des principaux 

partis politiques protagonistes lors des joutes électorale. Une situation qui pourrait, si des 
précautions ne sont pas prises à temps, engendrer des tensions entre les militants des partis 
rivaux. 
Pour prévenir ce risque de conflits, la radio locale a pris soins d’initier, une fois par semaine aux 
heures de grande écoute, une émission interactive d’environ une heure permettant aux auditeurs 
proches et lointains d’intervenir sur des questions brûlantes comme les comportements des 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3960
http://www.ifex.org/ghana/2010/06/21/north_star/fr/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3962
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3962


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

militants des partis politiques lors de la campagne électorale, les droits et devoirs des citoyens lors 
des élections et la gestion de la situation postélectorale souvent caractérisée par une contestation 

des résultats par les candidats perdants.  
En amont, un important dispositif de fidélisation des auditeurs est mis en œuvre durant les trois 
jours qui précédent l’émission. Au moyen des spots publicitaires, la radio annonce aux auditeurs la 
thématique de la semaine et les invite, par la même occasion, à préparer leurs questions et 
commentaires sur le centre d’intérêt identifié. En fonction du sujet débattu, elle identifie, dans le 
milieu communautaire, des personnes-ressources (représentants de la commission électorale 

indépendante, leaders des partis politiques, leaders d’opinion etc.) qui maitrisent les questions 
abordées. En moyenne, au cours d’une émission, les animateurs enregistrent une dizaine d’appels 
en direct provenant des auditeurs vivant parfois dans des zones éloignées de la région. L’émission 
offre l’occasion aux auditeurs non seulement d’être imprégnés des conduites (culture de la non 
violence, promotion du cousinage à plaisanterie, réglementation des cortèges pendant les 
campagnes électorales) à tenir, avant, pendant et après les élections, mais aussi de partager leurs 
points de vue et expériences avec les autres sur la gestion du processus électoral. 

A travers ce format radiophonique, les auditeurs s’impliquent activement sur les questions relatives 
à leurs préoccupations. Ce qui renforce, dans une certaine mesure, la gouvernance locale et par 

ricochet, l’éducation civique des populations. Une expérience qui devrait logiquement faire tache 
d’huile ailleurs. 
Source : Informorac/Guinée, communiqué, 23 juin 2009  

 
NEWS   FROM :   2010-06-25   [FR]  

Guinée : Opération « FM Guinée 2010 »  

Dans le prolongement des ses actions pour la préparation des radios privées guinéennes à la 
couverture journalistique des élections (financement de la délégation de la commission européenne 
en Guinée), « RFI Talent+ Formation internationale » accompagne, toujours en partenariat avec 
Search for Common Ground, ces radios pour la couverture en synergie des élections 

présidentielles. Il s’agit de l’opération FM Guinée 2010. 
Grâce à des financements de l’Ambassade de France et de l’USAID, plus de soixante dix envoyés 
spéciaux seront équipés et déployés dans le pays et enverront leur reportages à une rédaction 
centrale composé de 36 journalistes, animateurs et techniciens de la plupart des stations privées 
de Conakry. Cette rédaction centrale retransmettra un programme unique sur les antennes de 
toutes les radios associées à l’opération. 

La cérémonie de lancement a eu lieu le 23 juin à la maison de la presse.  
Source : RFI Talent+ (Paris), Communiqué, 23 juin 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-06-25   [FR]  

Guinée: La charte « FM Guinée 2010 »  

A l'occasion du premier tour de l'élection Présidentielle du 27 juin 2010, dans un esprit de liberté et 
de responsabilité, les journalistes et les professionnels de l'Union des Radios et Télévisions de 
Guinée (Urtelgui), Atlantic, Bambou, Continental, Djigui, Djoliba, Espace, Familia, Horizon, Koffi, 
Liberté, Milo, Nostalgie, Sabari, Soleil, Voix de l’Afrique) et Chérie FM s'associent pour couvrir 
ensemble l'évènement. 
Les radios associées à cette initiative proposeront à leurs auditeurs un programme unique la veille 
du scrutin de 16h30 à 18h30 puis le dimanche de 6 heures à Minuit. Pour cela, elles ont mobilisé 

les meilleurs de leurs professionnels et plus de soixante dix envoyés spéciaux déployés sur 
l'ensemble du territoire national.  
Ce programme assurera la couverture radiophonique de l'évènement dans le respect des règles 
déontologiques de la profession. Il a été préparé avec la collaboration de RFI Formation 
Internationale en partenariat avec Search For Common Ground, USAID, la Coopération Française et 

la délégation de la Commission Européenne. Les partenaires se sont engagés à respecter la 
neutralité de rigueur pour le meilleur de l'information. 

Source: RFI Talent+, Communiqué, Conakry, 23 juin 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-07-01   [FR]  

Madagascar: Un journaliste inquiété pour une enquête sur du 
braconnage  

http://www.madagascar-tribune.com/Un-journaliste-inquiete-pour-une,14274.html  
Reporters sans frontières s’inquiète de la mise en examen, pour « diffamation par voie de presse, 
injures et diffusion de fausses nouvelles », du journaliste de la radio Mandomba an’i Melaky, 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3963
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3966
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3968
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3968
http://www.madagascar-tribune.com/Un-journaliste-inquiete-pour-une,14274.html


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

Alphonse Afakandro. La gendarmerie de Maintirano (Ouest) a porté plainte contre le journaliste 
suite à la diffusion d’un reportage relatant les agissements de gendarmes locaux contre des 

pêcheurs de tortues de mer. 
Arrêté le 10 juin 2010 par les forces de l’ordre, le journaliste a été auditionné le jour-même par le 
procureur de la République qui a ordonné sa remise en liberté provisoire jusqu’à la tenue de son 
procès le 27 juin prochain. 
« Nous déplorons l’arrestation de ce journaliste qui n’a fait que dénoncer une pratique courante sur 
l’île : la complaisance des gendarmes face au braconnage des tortues, une espèce pourtant 

protégée. Cette affaire est symptomatique des difficultés qu’ont les journalistes pour rendre 
compte de la corruption des autorités locales et des atteintes à la nature et à l’environnement. Elle 
révèle aussi une face cachée de la presse malgache ; loin d’Antananarivo, les journalistes établis 
en province sont également inquiétés. Nous attendons du procès du journaliste qu’il aboutisse à 
l’acquittement de ce dernier », a déclaré l’organisation. 
Selon le quotidien La Vérité, le journaliste a été arrêté « par une douzaine de policiers et de 
gendarmes, armés de kalachnikovs et de pistolets automatiques [...] Les hommes en treillis n’ont 

pas montré de convocation et encore moins de mandat d’arrêt ». Le journaliste venait de diffuser 
un reportage affirmant que des gendarmes avaient saisi des tortues de mer capturées par des 

pêcheurs de la localité et étaient repartis avec les espèces protégées. Les pêcheurs indiquaient que 
les gendarmes n’avaient jamais remis les tortues de mer à l’administration maritime, mais les 
avaient conservées pour les consommer. 
En régions, à Madagascar, les correspondants de la radio et de la télévision nationale reçoivent 
régulièrement des menaces de la part des autorités locales dès qu’une information déplaît à ces 

dernières. 
Les radios privées ne sont pas en reste. À Miandrivazo (Ouest), elles n’osent plus faire de revues 
de presse ni accueillir des invités de peur de subir les foudres des autorités locales. À Antanifotsy 
(Centre), les informations de la radio Vary sy Rano sont censurées depuis décembre 2009 par le 
chef de district, qui juge cette station privée critique vis-à-vis des autorités locales. 
Source: Reporters sans frontières (Paris), cité par Madagascar-Tribune, 25 juin 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-07-03   [FR]  

Monde: Appel à candidatures pour l’attribution des prix Kurt-Schork 
2010 du Journalisme international  

http://www.ksmfund.org/submission.html Le Prix Kurt-Schork du Journalisme international célèbre 

les journalistes pigistes et locaux qui font preuve d’un grand courage et de dévouement dans la 
couverture de sujets controversés dans un pays en développement ou en transition. La date limite 
des candidatures est le 13 juillet 2010. 
Deux prix de 5 000 $ US sont attribués, l’un destiné à un journaliste pigiste qui couvre les 
nouvelles internationales, l’autre à un journaliste local - pour des histoires qui portent sur un 

conflit, les préoccupations entourant les droits de la personne, les questions transfrontalières ou 
tout autre sujet de controverse. 
Financé par le Fonds commémoratif Kurt-Schork et par Reuters, les récompenses rendent 
hommage à Kurt Schork, journaliste américain tué en Sierra Leone en 2000 dans une embuscade 
tendue par des militaires alors qu’il était en mission pour le compte de l’agence de nouvelles 
Reuters. 
Source: IFEX, 23 juin 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-04   [FR]  

Madagascar : Radio Don Bosco au service de la vérité et des jeunes 
depuis 14 ans  

http://www.fides.org/aree/news/newsdet.php?idnews=28018&lan=fra  
“Nous sommes une des radios les plus écoutées de la capitale, car nos auditeurs nous considèrent 
comme une source de nouvelles fiable” dit à l’Agence Fides don Luca Treglia, directeur de Radio 
Don Bosco d’Antananarivo, capitale de Madagascar.  
“Notre émetteur vient de fêter ses 14 ans, ayant commencé ses émissions le 27 juin 1996. Nous 
sommes partis avec une rédaction de 20 personnes, maintenant une trentaine de personnes 

travaillent à notre radio. Dès le début nous avons décidé de créer un bureau composé de jeunes, 
formés directement par nous, selon la vocation spécifique des salésiens, qui s’inspirent de 
l’enseignement de don Bosco.  
Au cours de nos 14 premières années, nous avons formé non seulement le personnel de Radio Don 
Bosco, mais aussi plusieurs centaines de jeunes qui ont ensuite trouvé du travail dans d’autres 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3970
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3970
http://www.ksmfund.org/submission.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3976
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3976
http://www.fides.org/aree/news/newsdet.php?idnews=28018&lan=fra


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

réalités. Plus de 50 pour cent de nos élèves travaillent dans le domaine des médias, pour des 
journaux, pour la radio ou pour la télévision », affirme don Treglia.  

« Radio Don Bosco transmet dans la capitale et dans d’autres régions, desservies par 4 répétiteurs, 
deux dans l’Est, un dans l’Ouest et un au Sud de l’île, qui retransmettent entièrement la 
programmation.  
Avec la Conférence épiscopale de Madagascar, nous avons créé un réseau de radios catholiques, 
formé d’une vingtaine d’émetteurs, et qui couvre presque tout le territoire national. Les radios du 
circuit catholique diffusent différents programmes de Radio Don Bosco, comme le journal radio, 

plusieurs émissions d’approfondissement de thématiques religieuses, et les émissions directes lors 
d’occasions spéciales, comme par exemple à l’occasion de l’établissement d’un évêque » affirme le 
directeur de Radio Don Bosco. « La majeure partie du personnel des radios catholiques locales, des 
cadres aux journalistes et aux techniciens, a été formée par nous ».  
« Grâce à la passion et au professionnalisme de ceux qui travaillent pour transmettre 24 heures 
par jour sept jours sur sept des programmes de qualité, Radio Don Bosco est l’une des premières 
radios de la capitale. Selon des données remontant à 2009, chaque jour près de 400.000 

personnes dans la région d’Antananarivo écoutent notre radio » a précisé don Treglia.  
Les dirigeants et tout le personnel de la radio ne dorment pas sur leurs lauriers et se préparent au 

défi suivant : la fondation d’un émetteur télévisé. « Nous avons obtenu du gouvernement les 
permis pour lancer notre canal télévisé, mais nous évaluons encore attentivement les questions 
économiques et logistiques ainsi que les contenus. Il nous faudra encore du temps avant d’aller sur 
les ondes, mais nous sommes confiants qu’un jour, avec l’aide de Dieu, notre télévision verra le 
jour », conclut don Treglia.  

Source : Agence Fides (Rome), 1 juil. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-04   [FR]  

Rwanda : dans les radios, parler de sexe n'est plus un tabou  

http://www.syfia-grands-lacs.info/index.php5?view=articles&action=voir&idArticle=1797  

Les Rwandais, jeunes et adultes, suivent avidement les émissions de radio qui parlent de la 
sexualité, de la reproduction ou de la vie de couple. Ces sujets longtemps tabous dans les familles 
commencent à y être abordés, pour, entre autres, lutter contre les MST et les grossesses non 
désirées. 
Dans le taxi qui va de Kigali à Muhanga, au sud du Rwanda, la musique vibre. Tout à coup, le 
chauffeur change de fréquence et soudain, tous les passagers se taisent et écoutent attentivement 

l'émission Imenye nawe (Connais-toi toi-même) de la radio Salus de l’Université nationale du 
Rwanda. On y traite sans détour de la sexualité, de la vie de couple, de la reproduction. Les 
auditeurs posent des questions parfois crues sans aucune gêne. "Je fais cette émission parce qu’en 
tant que femme je sentais que parler de la santé reproductive était une responsabilité de la femme 
plutôt que de l’homme", dit Emma Claudine Ntirenganya. 
Depuis six ans, le Rwanda a lancé un programme de lutte contre les maladies sexuellement 
transmissibles (MST) et les grossesses non désirées en incitant les parents à parler de la sexualité 

à leurs enfants. Spots télévisés et radios, publications, discussions lors d’événements 
communautaires, tout est mis en œuvre. Radio Salus, Radio Rwanda qui diffuse une émission tous 
les samedis sur la famille, et certaines radios privées ont suivi. 
"Non seulement, les jeunes des villes et des campagnes ont cette soif d'apprendre, constate 
Mukunzi Robens, journaliste à Radio 10, mais certains couples, qui ignorent le fonctionnement de 
leurs appareils reproducteurs, ont envie d’en connaître davantage." 
"Émissions sataniques" 

Cependant, pour de nombreux Rwandais parler de la sexualité en public ne se fait pas : "C’est 
l’émission là qui parle des sexes, qui revient ce matin ? Comment les gens autorisent-ils de telles 
émissions sataniques sur les ondes ?" "Et pourquoi alors les suis-tu jusqu’au bout ?" se querellent 
deux jeunes coiffeurs de Muhanga. 

Certains adultes sont conscients des méfaits de ce silence habituellement entretenu sur ces sujets : 
"Ma mère ne m’a jamais parlé de sexualité. Je m’informais auprès de mes amies qui, elles, me 

donnaient des informations approximatives", se souvient une femme de Kigali. "A la puberté, 
quand ma mère m’envoyait acheter pour elle des serviettes hygiéniques à la boutique, elle me 
disait 'va acheter le pain des grands' et je ne savais pas ce que c’était”, confie cette fille de Huye 
au Sud qui, ignorante, a considéré ses premières règles comme une malédiction. Ce manque 
d’informations a de lourdes conséquences : "La première fois que j'ai couché avec un garçon, j’ai 
été enceinte. La seconde fois aussi. J’ai mal découvert ma sexualité", regrette une femme de 
Ruhango, au Sud. 

Le ministère de l’Éducation a pourtant un programme à l’école primaire pour apprendre aux élèves 
le fonctionnement de l'appareil reproducteur des hommes et des femmes. Mais les enseignants, 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3979
http://www.syfia-grands-lacs.info/index.php5?view=articles&action=voir&idArticle=1797


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

esclaves de la culture du tabou, ont honte d’en parler. Dans une école primaire de Muhanga, les 
enseignants ont préféré confier à une femme expérimentée dans le domaine social le soin 

d'apprendre aux élèves à connaître leur corps. 
"Si nous ne les informons pas, le monde les informera mal" 
"Il faut que les parents parlent à leurs enfants. Quand ils les laissent seuls, ils apprennent par 
imitation", tempête Komayombi Ismaël, 50 ans auteur de plusieurs livres sur l’éducation sexuelle. 
"J’ai écrit ces livres et je suis passé sur les antennes des radios pour donner ma contribution au 
changement de la société. Et, curieusement, ce ne sont pas les seuls jeunes qui sont intéressés 

mais aussi des familles." 
Il est temps que les parents informent directement leurs enfants "parce que les temps ont changé", 
souligne une femme de Nyamagabe, au Sud. "Si nous ne le faisons pas, dit-elle, le monde les 
informera mal. Fini le temps où les parents disaient à leurs enfants que les bébés sortent par le 
nombril, par exemple", Un cri d’alarme entendu par certains parents jeunes comme elle : "Moi, je 
donnerai des notions de sexualité à ma fille aînée dès qu'elle aura à sept ans. Demain, elle peut 
être violée ou trompée par ses camarades ! Et puis si je ne l’informe pas, elle s’informera mal sur 

Internet !" Car on voit des enfants de l’école primaire dans les coins des cybercafés en train de 
regarder des photos ou des films pornographiques... 

Les journalistes sont donc bien décidés à continuer leurs émissions. Emma Claudine Ntirenganya 
est très déterminée : "Je veux contribuer à la diminution des grossesses non désirées et 
responsabiliser plus les hommes parce qu’ils ont tendance à attribuer tout aux femmes."  
Source: Syfia Grands Lacs, article de par Fulgence Niyonagize, 1 juil. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-05   [FR]  

Côte d'Ivoire: Droit d’auteur : ONUCI FM paye plus de 168 millions de F 
au BURIDA  

http://news.abidjan.net/article/?n=368491  
La radio de l’Opération des Nations unies en Côte d’Ivoire, Onuci Fm veut soutenir l’esprit de 
créativité en payant à temps au Burida, les droits d’auteurs. 
Pour joindre l’acte à la parole, le Représentant spécial du secrétaire général de l’Onu en Côte 
d’Ivoire, M. Choi, a remis, hier, dans les locaux de l’Onuci, deux chèques au directeur général du 
Burida, Michel Baroan qu’accompagnait le conseil de ladite structure, Me N’Dry Claver. 
Le premier d’un montant de 131 810 863 millions de FCfa au titre des arriérés de 2004 à fin 2008. 

Et le second chèque de 36 754 896 millions qui couvre la période allant de janvier 2009 à fin juin 

2010. Soit un total de plus de 168 millions de Fcfa. 
Ce geste de la mission onusienne a été favorablement accueilli par le directeur général, Michel 
Baroan. «C’est une action citoyenne. L’Onuci a exploité les oeuvres des artistes, elle avait promis 
de payer les droits et elle a tenu promesse». 
Source : Fraternité Matin du 30 juin 2010, repris par www.abidjan.net ; information transmise à 

TRRAACE par Serge Adam's Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan)  

 
NEWS   FROM :   2010-07-05   [FR]  

Côte d\'Ivoire: Laurent Dona Fologo à propos de la diffusion des radios 
internationales en Fm  

http://news.abidjan.net/article/?n=368635  
« Dans aucun pays au monde, une radio étrangère est écoutée en modulation de fréquence (Fm). 
Les Fm sont réservées uniquement aux radios locales ou de proximité », a fait remarquer, 
mercredi, Laurent Dona Fologo. Le président du Conseil économique et social (Ces) ne comprend 
pas pourquoi des radios étrangères émettent sur cette onde en Côte d’Ivoire, au point qu’elles 

aient la primauté sur les chaînes locales dans certaines régions du pays. « Ce que j’ai vu est 

scandaleux. J’étais récemment dans la région de Ferké. Les Ivoiriens de là-bas se nourrissent à une 
source d’information différente de la nôtre. Il est impossible d’écouter, à ces endroits, les radios 
nationales (Ndlr : Fréquence 2 et Radio Côte d’Ivoire) », s’est-il indigné. Ce message, il l’avait 
destiné au ministre de la Communication, Ibrahim Sy Savané. Mais celui-ci s’est fait représenter 
par Mme Kouassi, son chef de cabinet. C’était lors de la cérémonie d’inauguration du siège de 
l’Organisation des journalistes professionnels de Côte d’Ivoire (Ojpci), sis à Cocody Lycée 

technique. Pour Fologo, la possession d’un siège «vient compléter l’identité » de l’organisation des 
journalistes. Car, dira-t-il, « un bébé sans adresse, manque de pilier ». Pour le président de l’Ojpci, 
Brou Aka Pascal, cet acte relève d’« une exigence légale ». Le recteur de l’université Charles Louis 
de Montesquieu, Amoa Urbain, a insisté sur la formation des hommes de presse. L’acquisition de 
connaissances qui leur permettra « d’oser ». Car, « le pouvoir le plus puissant ici-bas est celui du 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3982
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3982
http://news.abidjan.net/article/?n=368491
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3983
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3983
http://news.abidjan.net/article/?n=368635


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

savoir », dira-t-il.  
Source : Nord-Sud (Abidjan), 2 juil. 2010, repris par www.abidjan.net ; information transmise à 

TRRAACE par Serge Adam's Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan)  

 
NEWS   FROM :   2010-07-06   [FR]  

Sénégal: La section Synpics de la radio Océan FM en conférence de 
presse  

http://fr.allafrica.com/stories/201007060948.html  
La section SYNPICS de la radio Océan FM donne une conférence de presse, mercredi à partir de 
10h dans les locaux de la station privée (ancienne direction générale de la SODIDA), annonce un 
communiqué reçu à l'APS. 
Selon le texte, la rencontre avec les journalistes a pour objectif d'informer l'opinion publique sur la 

situation "catastrophique" des travailleurs de la radio. 
Les syndicalistes précisent également que depuis l'arrêt de travail décidé par la Section SYNPICS 
de la radio, le 15 juin dernier, la direction n'a rien fait pour le règlement de la situation, 
notamment le paiement des salaires. 

Rappelant que la direction reste devoir à ses agents entre 2 et 3 mois d'arriérés de salaire, selon 
les cas, le syndicat dit vouloir être édifié sur le sort réservé à leur outil de travail. 

Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 6 juil. 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-07-06   [FR]  

Sénégal: Sud FM un parcours de luttes  

http://fr.allafrica.com/stories/201007060897.html  

Le 16e anniversaire de SUD FM Sen Radio nous offre l'opportunité de rendre hommage à tous les 
journalistes sénégalais et africains, émérites et dignes, dont il est aisé aujourd'hui d'apprécier le 
rôle et la place dans les cinquante années de luttes, patrimoine commun, pour leur patriotisme et 
leur engagement pour les libertés et la démocratie. 
Les éditions de Sen Radio sur les ondes FM démarrées officiellement le 1er juillet 1994, furent un 
événement, une chose inédite au Sénégal, la fin du monopole de Radio Sénégal. Ce fut aussi et 
surtout une nouvelle étape ascendante dans les batailles pour la liberté d'expression et le droit à 

l'information des populations sénégalaises et africaines, une victoire porteuse d'espoirs et 
annonciatrice d'une nouvelle ère médiatique d'approfondissement de la confrontation des idées et 

des ambitions. [...] 
La création de la première station radio privée trace un vrai parcours du combattant qu'un des « 
Sud Week-End » de décembre 1994 évoque en ces termes « que de chemins parcourus, de peines 
endurées, d'espoirs torpillés...pour enfin réussir l'irréalisable il y a quelque temps encore : pouvoir 
briser le monopole de l'Etat dans l'audiovisuel et créer pour la première fois au Sénégal, une 

station privée radio de bande FM. Et en remontant un peu l'histoire, pour voir dans quelles 
conditions « Sen Radio » a été créée, [...] 
La création de Sud FM est le résultat de luttes qualifiées d'épiques, dont les résultats ont permis au 
pays de grandes avancées démocratiques et à l'information plurielle. [...] 
Il est souhaitable que, les tranches d'horaires réservées à l'examen des questions économiques, de 
santé et de lutte syndicales puissent êtres réaménagées pour plus de temps et d'échanges avec les 

experts en la matière. La Radio doit être davantage un espace d'analyse et d'éclairage qu'une 
tribune de promotion individuelle. Dans le cadre de près de trois décennies d'existence du « Group 
Sud Com », le 16e anniversaire de la Radio Sud FM est sans nul doute une nouvelle occasion de 
fêter une réussite, de jeter un regard rétrospectif, mais aussi, une source d'introspection, de 
motivation et de redressement. Il est incontestable que «notre», oui notre Radio, s'est construite à 
travers une montagne de difficultés d'ordre juridique, financier, politique et d'intérêts de classe, 

mais son ancrage positif dans le fait national est un actif certain dont décideurs et acteurs doivent 

prendre la juste mesure du passé glorieux et encore, aller plus loin. Sud est aujourd'hui, un bien 
public dans un espace de concurrence et d'adversités, mais assurément, le groupe a appris et, est 
habitué à gagner bien des luttes. [...] 
Texte complet et source: Sud Quotidien (Dakar), 6 juil. 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3986
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3986
http://fr.allafrica.com/stories/201007060948.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3987
http://fr.allafrica.com/stories/201007060897.html


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

RESOURCE  FROM :   2010-07-07   [FR]  

Afrique: Bailleurs, ONG et radios communautaires africaines : quels 

enjeux ?  

http://www.grotius.fr/node/719  
Les radios de proximité jouent un rôle crucial face aux défis de développement du continent 

africain. Et elles ont encore un énorme potentiel à déployer. Mais les y aide-t-on vraiment? 
L’Institut Panos Afrique de l’Ouest et le COTA sont d’avis qu’on pourrait mieux faire. Dans un 
ouvrage co-édité en décembre 2008, les deux ONG plaident pour un changement d’attitude à 
l’égard des radios de proximité africaines, dans les logiques d’appui qui leurs sont adressées 
comme dans les modalités de partenariats qui leur sont proposées. On les considère depuis 
longtemps comme des catalyseurs de développement, mais leur réputation ne s’est pas améliorée 
en proportion des louanges qu’on leur adresse. Il y a huit ans, nous déplorions combien bailleurs et 

ONG mésestimaient ou sous-estimaient les potentiels des radios «communautaires». Cela a-t-il 
évolué ? [...] 
Texte complet et source: Grotius.fr - Média & Humanitaire, article par Stéphane Boulc'h, COTA 
(Bruxelles)  

 
NEWS   FROM :   2010-07-07   [FR]  

Togo : Radio Dawul, FM 88.7 de Bassar, une foudre s’est abattue sur les 
installations  

Le dimanche 4 juillet 2010 à la suite d’une anomalie dans la fourniture du courant électrique à 

l’annonce d’un orage, une grande partie du matériel de la radio a été touchée. L’émetteur de 500 
watts, la table de mixage et les ordinateurs ont rendu l’âme. 
Les techniciens sont à pied d’œuvre pour remettre rapidement la radio en marche. 
Cela fait la 2ème fois sur les 8 ans d’existence que la Radio Dawul connait ce genre de sinistre 
malgré les précautions sécuritaires. 
Source : Radio Dawul (Bassar), 7 juillet 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-09   [FR]  

Algérie: Les salariés des radios algériennes envisagent de se mettre en 
grève  

http://www.magharebia.com/cocoon/awi/xhtml1/fr/features/awi/newsbriefs/general/2010/07/08/newsbrief-04  

L'Entreprise nationale algérienne de radiodiffusion sonore (ENRS) s'est réunie mercredi 7 juillet 
pour discuter de la possibilité d'une grève générale concernant les salaires et les prestations 
sociales, a fait savoir Tout sur l'Algérie. Le syndicat demande également un meilleur traitement 
pour les journalistes indépendants à la station de radio El Bahdja et dans d'autres stations.  
Source: Magharebia Webiste, 08 juil. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-09   [FR]  

Burkina Faso: Conseil supérieur de la communication : 26 licences 
renouvelées pour la presse AV  

http://www.lefaso.net/spip.php?article37539  

Dans le cadre de son programme de renouvellement d’autorisations d’exploitation de fréquences, le 
Conseil supérieur de la communication (CSC) a procédé le jeudi 8 juillet 2010, à une cérémonie de 
signature de convention. A cette occasion, 26 attributaires de fréquences de stations de 
radiodiffusion sonore et télévisuelle ont vu leur licence d’exploitation reconduite pour une durée de 
5 ans pour les radios et 10 ans pour la télévision. La cérémonie a eu lieu au sein de ladite 

institution. 
Le Conseil supérieur de la communication (CSC) a reçu du beau monde dans la matinée du jeudi 8 

juillet 2010. La raison, l’instance suprême en matière de régulation de la presse tant audiovisuelle 
qu’écrite procède à une signature de convention de renouvellement de concession de service public 
avec les promoteurs de 26 stations de radiodiffusion sonore et télévisuelle. Ces médias parmi tant 
d’autres dont les licences étaient arrivées à expiration ont été jugés aptes à poursuivre leurs 
activités après une série d’auditions réalisées par les conseillers du CSC. 
Pour Béatrice Damiba, présidente du Conseil supérieur de la communication, « ce renouvellement 
de licences d’exploitation est l’expression des efforts déployés par les différents promoteurs tout au 

long de ces 5 dernières années pour le rayonnement des médias audiovisuels au Burkina ». Ce sont 
au total 25 radios, aussi bien commerciales, confessionnelles qu’associatives, et une télévision 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3988
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3988
http://www.grotius.fr/node/719
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3990
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3990
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3991
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3991
http://www.magharebia.com/cocoon/awi/xhtml1/fr/features/awi/newsbriefs/general/2010/07/08/newsbrief-04
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3992
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3992
http://www.lefaso.net/spip.php?article37539


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

confessionnelle qui ont bénéficié de cette nouvelle marque de confiance du CSC. 
Par ailleurs, la cérémonie de signature a été aussi l’occasion pour la présidente Béatrice Damiba de 

rappeler aux différents promoteurs l’impérieux devoir de satisfaire aux obligations administratives 
et financières auxquels ils se sont engagés par l’acte symbolique et combien important de 
signature. En effet, dira l’hôte du jour, l’un des ambitieux projets du Conseil supérieur de la 
communication pour ses partenaires privilégiés que sont les médias est le renforcement du 
professionnalisme dans l’exercice de la fonction combien sensible de journaliste. 
Source: L’Observateur Paalga (Ouagadougou), 9 juil. 2010; repris par Lefaso.net  

 
RESOURCE  FROM :   2010-07-12   [FR]  

Ressource: Dix conseils pour produire un montage audio  

http://www.communitymedia.org.za/alt-media-resources/95-lukes-top-ten-tips-for-recording-and-editing-audio  

Cet article contient des idées utiles pour l’enregistrement audio, que ce soit pour des utilisations 
balado ou autre. Du vent aux logiciels, en passant par la technique du microphone, l’auteur aborde 

des questions auxquelles tous les journalistes sont confrontés. 
Cet article présente quelques suggestions simples pour vous aider à collecter des éléments audio 

de bonne qualité pour la diffusion. (en anglais seulement) 
Source: Agro Radio Hebdo, numéro 117, 28 juin 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-07-13   [FR]  

Cameroun: Le journaliste Pius Njawé meurt dans un accident de la route 

aux USA 
http://www.jeuneafrique.com/Article/ARTJAWEB20100713093104/media-presse-accident-droits-de-l-hommele-journaliste-

pius-njawe-meurt-dans-un-accident-de-la-route.html  

Le fondateur du quotidien camerounais "Le Messager" est décédé dans un accident de la route 
survenu en Virginie, aux États-Unis. 
Le journaliste camerounais Pius Njawé est décédé lundi 12 juillet aux États-Unis à la suite d’un 

accident de la circulation. Selon des sources policières, le véhicule du journaliste, en panne, a été 
percuté par un camion sur une autoroute non loin de Norfolk en Virginie. Deux autres personnes 
grièvement blessées ont été transportées à l’hôpital général Sentana de Norfolk. Le chauffeur est 
toujours dans le coma. Selon une source proche de la famille, Njawé se rendait chez sa fille qui 
réside à Virginia Beach, près de Washington. 
Pius Njawé, 53 ans, avait fondé le quotidien Le Messager en 1979 et était directeur de publication 

du groupe de presse Free Media Group, qui édite le premier quotidien indépendant du Cameroun. Il 

était connu pour être l’un des avocats les plus déterminés de la liberté de la presse et des droits de 
l’homme dans son pays et en Afrique, comme il l'avait expliqué à jeuneafrique.com dans une 
interview vidéo en avril dernier. 
Journaliste pugnace et intransigeant, il a été plusieurs fois emprisonné, notamment entre 1997 et 
1998, pour avoir écrit que le chef de l’Etat, Paul Biya, avait été victime d’un malaise lors d’une 
finale de la coupe du Cameroun. 
En 2002, sa première épouse Jane Njawé est morte au Cameroun dans un autre accident de la 

circulation. Après ce décès, Pius Njawé avait créé une association pour lutter contre les accidents 
de la route dans son pays. 
Il s'était rendu aux Etats-Unis le 10 juillet pour participer à un forum de la diaspora camerounaise 
visant notamment à obtenir l'alternance politique au Cameroun lors de l'élection présidentielle de 
2011. 
Source: Jeune Afrique Website, 13 juil. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-07-17   [FR]  

Madagascar: Un rapport de RSF sur la situation des médias  

http://www.ifex.org/madagascar/2010/07/14/disinformation_closures/fr/  
Quelques jours après la célébration du cinquantenaire de l'indépendance malgache, et alors que de 

nombreuses ex-colonies africaines seront présentes à Paris pour les célébrations du 14 juillet, à 
l'exception de Madagascar, qui n'a pas été invitée, Reporters sans frontières rend public un rapport 
d'enquête sur la place et le rôle joué par les médias dans la crise que traverse le pays. 
Intitulé "Suspensions, saccages et désinformation : les médias au cœur de la crise", le rapport 
détaille les attaques subies par les médias et les journalistes depuis décembre 2008 (suspensions, 
saccages, agressions, détentions), il analyse la nature du paysage médiatique de la grande île 
(polarisation, pressions et autocensure), et dénonce la façon dont les médias peuvent parfois être 

sources de propagande et de désinformation. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3995
http://www.communitymedia.org.za/alt-media-resources/95-lukes-top-ten-tips-for-recording-and-editing-audio
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3997
http://www.jeuneafrique.com/Article/ARTJAWEB20100713093104/media-presse-accident-droits-de-l-hommele-journaliste-pius-njawe-meurt-dans-un-accident-de-la-route.html
http://www.jeuneafrique.com/Article/ARTJAWEB20100713093104/media-presse-accident-droits-de-l-hommele-journaliste-pius-njawe-meurt-dans-un-accident-de-la-route.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4001
http://www.ifex.org/madagascar/2010/07/14/disinformation_closures/fr/


TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

Reporters sans frontières, qui rappelle que les nombreux événements touchant les médias ont valu 
à Madagascar, en 2009, un recul de 40 places dans le classement mondial de la liberté de la presse 

établi par l'organisation, cherche également les voies qui pourraient permettre aux autorités de 
transition de créer un environnement plus sain et favorable pour les journalistes. 
Au cours de sa mission menée à Madagascar, du 15 au 20 mars 2010, l'organisation a fait le tour 
de la majeure partie des rédactions à Antananarivo et à Antsirabe (170 km au sud de la capitale). 
Reporters sans frontières a rencontré la ministre de la Communication de l'époque, Nathalie Rabe, 
le conseiller spécial du président de la Haute Autorité de transition pour la politique et la 

communication, Rolly Mercia, le coordinateur du processus de réactualisation du Code de la 
communication, Tsilavina Ralaindimby, et le Collectif des journalistes de Madagascar. La mission 
s'est également entretenue avec des membres du Programme des Nations Unies pour le 
Développement (PNUD) et plusieurs représentants de la communauté diplomatique basés à 
Antananarivo. 
En conclusion de son enquête, Reporters sans frontières recommande notamment aux autorités 
malgaches d'adopter un nouveau Code de la communication pendant la transition, de soutenir le 

principe d'une régulation indépendante des médias, et de garantir la protection des journalistes, 
tant contre les attaques que contre les peines de prison. L'organisation demande également à 

Joachim Chissano, médiateur de la crise, d'exiger de chaque mouvance des engagements fermes 
en termes de respect de la liberté de la presse, à la France de consacrer davantage sa coopération 
au secteur des médias, et aux journalistes malgaches de respecter l'éthique et la déontologie de la 
profession, en s'affranchissant de la propagande, des prises de position partisanes et des appels à 
la violence.  

Source: Reporters sans frontières, 12 juillet 2010  

 

 

  



TRRAACE – E-BULLETIN 126  

© Mediafrica.Net 2010  18/07/2010 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 

TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO  
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39  
Courriel : cemeca@mediafrica.net  

Web : http://www.cemeca-cemeca.org  

 

Contact 
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 

 

 

Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 

mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemeca-cemeca.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

